„Czytanie sceny” w ramach festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY 2025 - ruszają zapisy!

fot.

Festiwal BETWEEN.POMIĘDZY 2025 zbliża się wielkimi krokami! Wśród licznych wydarzeń towarzyszących znajdzie się kolejna odsłona programu seminaryjnego „Czytanie sceny”, przeznaczonego dla studentek i studentów oraz doktorantek i doktorantów zainteresowanych współczesną sztuką sceniczną. Liczba miejsc jest ograniczona!

W obecnej odsłonie projektu organizatorzy proponują wspólne obejrzenie wydarzeń scenicznych prezentowanych w ramach Festiwalu BETWEEN.POMIĘDZY 2025. Podsumowaniem wspólnego doświadczenia będzie dyskusja, poświęcona różnorodności spostrzeżeń i doświadczeń: - Chcemy rozmawiać o tym, jak interpretować, a także jak uczyć współczesnej twórczości scenicznej. Liczymy na wzajemną wymianę doświadczeń – mówią członkowie Pracowni Badawczej Between.Pomiędzy.

Program ma charakter seminaryjny i kierowany jest do wąskiej grupy odbiorców (15-20 osób). Obowiązuje wpisowe w kwocie 50 zł¸ pokrywające pełen koszt udziału w programie (w tym wstęp na wydarzenia), które zebrane zostanie na pierwszym spotkaniu. O uczestnictwie decyduje kolejność zgłoszeń.

Kontakt/zapisy: between.pomiedzy@gmail.com
Koordynacja: Julia Narkun
Zapraszamy do śledzenia Facebooka festiwalu: Between.Pomiędzy | Sopot | Facebook

 

Wydarzenia objęte programem:

PONIEDZIAŁEK, 19.05.2025

Miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Gdańskiego (Kampus Oliwa)

Czas: 18:00

nagranie przedstawienia z zasobów Digital Theatre+

Olga Tokarczuk, Drive Your Plow Over the Bones of the Dead, teatru Complicité, reż. Simon McBurney (163 min).

Wprowadzenie: Tomasz Wiśniewski

Dyskusja: Klaudia Łączyńska oraz SE Gontarski (ENG)

Teatralna adaptacja powieści noblistki Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych. Zrealizowana przez grupę Complicité w 2023 roku na deskach teatru The Lowry, Salford, w reżyserii Simona McBurney’a. Gdy w małym, górskim miasteczku, z niewyjaśnionych przyczyn zaczynają ginąć tamtejsi myśliwi. Janina Duszejko o dokonywanie zbrodni zaczyna podejrzewać żyjące lokalnie zwierzęta. Sztuka eksploruje obecne w powieści motywy zemsty, konfliktu, ekologii, feminizmu oraz życia i śmierci i pełni funkcję komentarza na temat dzisiejszego społeczeństwa.

WTOREK, 20.05.2025

Miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Gdańskiego (Kampus Oliwa)

Czas: 18:00

nagranie przedstawienia z zasobów Digital Theatre+

Into the Woods – musical Stephena Sondheima (154 min.), reż. Timothy Sheader.

Wprowadzenie: Małgorzata Woźniak

Musical stworzony na podstawie scenariusza Jamesa Lapine’a z muzyką skomponowaną przez Stephena Sondheima. W 2010 roku grupa Digital Theatre live z Timothym Sheaderem na stanowisku reżysera wystawiła sztukę w Regent’s Park Open Air Theatre w Londynie. Adaptacja została nagrodzona the Olivier Award w kategorii Best Musical Revival. Wiedźma obiecuje Piekarzowi i jego żonie, że spełni ich marzenie o posiadaniu potomstwa, jeśli wykonają dla niej zadanie. Bohaterowie wyruszają w podróż, w trakcie której spotykają postacie ze znanych baśni. Ich historie przeplatają się ze sobą, tworząc opowieść o dojrzewaniu i miłości, o tym co dobre, o tym co złe, ale także o tym co pomiędzy.

ŚRODA, 21.05.2025

Wybór wydarzeń w BUG lub Teatrze BOTO.

Miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Gdańskiego (Kampus Oliwa)

Czas: godz. 18:00

nagranie przedstawienia z zasobów Digital Theatre+

Jane Eyre, Blackeyed Theatre (127 min.), reż. Adrian McDougall.

Wprowadzenie: Roksana Zgierska

Dyskusja: Jean Ward, Roksana Zgierska, Julia Narkun, Weronika Surowiec

Sztuka teatralna zrealizowana przez grupę Blackeyed Theatre w reżyserii Adriana McDougalla, stworzona na podstawie kultowej powieści autorstwa Charlotte Brontë o tym samym tytule. Premiera inscenizacji miała miejsce na deskach teatru Wild Theatre w 2020 roku. Osierocona Jane, która po trudnym, burzliwym dzieciństwie rozpoczyna nowe życie w posiadłości Thornfield Hall należącej do pana Edwarda Rochestera. Odkrywa w niej mroczny sekret właściciela. Ta gotycka opowieść porusza motywy miłości, wolności, równouprawnienia oraz poszukiwania własnej tożsamości.

Miejsce: Teatr BOTO w Sopocie

Czas: 19:00

Pasażerowie. Ayahuasca i duchy Amazonii – czytanie performatywne Mateusza Marczewskiego

Wydany w 2024 roku reportaż zabiera odbiorców w wyprawę po świecie psychodelicznych, szamańskich rytuałów regionu Ameryki Południowej, oferujących głębokie doznania duchowe. W centrum zainteresowania znajduje się wywar ayahuasca, tak zwana liana duszy lub liana duchów, której spożycie gwarantuje widzenie obrazów przekazujących na co dzień nieosiągalne do zrozumienia prawdy o świecie i własnej egzystencji. Autor relacjonuje swoją podróż, zagłębiając się w historię oraz znaczenie tajemniczego rytuału. Przedstawia również swoje rozważania wobec rozwijającej się turystyki postkolonialnego regionu oraz silnego zainteresowania wywarem ze strony ludzi Zachodu, którzy w ayahuasce poszukują częściej przyjemności niż poszerzenia świadomości.

Miejsce: Teatr BOTO, Sopot

Czas: 21:00

Koncert Sary Kordowskiej

Sara Kordowska śpiewa o amstafach i tartach cytrynowych. Smutne gitary, trąba, elektronika i kojące warstwy wokalu to najbardziej rozpoznawalne aspekty projektu. Sara Kordowska wydała dwie płyty LP (Wszystko i Nic w 2019 i Matki Wynalazku w 2023) oraz DZIECI DOKERÓW EP (2025). Aktualnie pracuje nad kolejnym albumem długogrającym, którego premiera planowana jest na styczeń 2026. Ich utwór OKO został odsłuchany w serwisach streamingowych ponad 800 tys razy. Zespół zagrał około 100 koncertów na festiwalach (Letnie Brzmienia, Great September, Next Fest), w galeriach sztuki, klubach czy podczas wydarzeń plenerowych (support przed L.U.C i Rebel Babel Orchestrą w Operze Leśnej)

PIĄTEK, 23.05.2025

Miejsce: Duża Scena Teatru Wybrzeże, Gdańsk

Czas: 19:00

Potop, przedstawienie teatralne, reż. Michał Siegoczyński. Czas trwania: 3 godziny i 30 minut (dwie przerwy)

Inspirowany powieścią Henryka Sienkiewicza spektakl w sposób prowokacyjny i przewrotny przywołuje mity naszej rodzimej kultury, a nawet POPkultury, aby przyjrzeć się ich znaczeniu w kontekście współczesnego świata. Przedstawienie eksploruje to jak zakorzenieni w naszej zbiorczej świadomości są sienkiewiczowscy bohaterowie oraz to, czy wciąż obdarzamy ich tym samym podziwem. A może właśnie pod sienkiewiczowskim patosem skrywa się gombrowiczowska ironia i dystans do takiej, a nie innej wersji rodzimej historii?

SOBOTA, 24.05.2025

Miejsce: Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk

Czas: 18:00

Spore fantasy – performans autorstwa Nat Chylińskiej oraz Katarzyny Pastuszak. Czas trwania pokazu: 45 minut.

Spore Fantasy to fascynujący seans intermedialny oraz „fake-healing” stworzony w koncepcji Nat Chylińskiej i Katarzyny Pastuszak. To spektakl choreograficzny, który zrodził się z wieloletniej fascynacji artystek królestwem grzybów. Pokaz eksponuje widzom różnorodność tego świata, podejmując temat relacji człowieka z mikroorganizmami. Jest to doświadczenie fantazyjności i głębokiego odczuwania w harmonizującym organizmy otoczeniu. Seans pobudza widza do snucia wizji o cielesności, tożsamości, międzygatunkowej wspólnoty oraz nieskończoności sieci potencjalnych połączeń. Skłania ku zburzenieniu antropocentrycznych, patriarchalnych systemów oraz zorganizowaniu krajobrazu organizmów ludzkich i więcej-niż-ludzkich na nowo.

Miejsce: Teatr Wybrzeże, Stara Apteka, Gdańsk

Czas: 19:30

Henryk Ibsen, Upiory, przedstawienie teatralne, reż. Olga Grzelak. Czas trwania: 1 godzina i 35 minut (bez przerw)

Adaptacja sztuki norweskiego dramatopisarza Henryka Ibsena pt. Upiory, w reżyserii Olgi Grzelak. Kochająca matka próbuje uchronić syna przed dziedzictwem, jakie pozostawił mu jego nieżyjący ojciec, ale pełna rodzinnych tajemnic intryga okazuje się dla młodego Osvalda pułapką. Ta tragiczna sztuka dotyka motywu nieuchronności losu oraz bolesnego problemu dziedziczenia po przodkach konsekwencji ich czynów.

NIEDZIELA, 25.05.2025

Miejsce: Teatr BOTO, Sopot

Czas: 20:00

Rozmowa podsumowująca Czytanie sceny

Spotkanie prowadzone w formie seminaryjnej, umożliwiające wymianę własnych spostrzeżeń dotyczących obejrzanych w trakcie festiwalowego tygodnia wydarzeń.

Oprac. CKiP