Viva Dydaktyka! Za nami IV edycja konferencji poświęconej dydaktyce

Viva Dydaktyka 2025, fot. B. Jętczak

Fot. B. Jętczak

Jedno z największych ogólnopolskich spotkań środowiska akademickiego poświęconych dydaktyce odbyło się w dniach 22–23 maja 2025 roku na Uniwersytecie Gdańskim. IV Ogólnopolska Konferencja Dydaktyki Szkoły Wyższej Viva Dydaktyka - Dydaktyka bez granic? zgromadziła 150 nauczycieli akademickich z blisko 40 uczelni z całej Polski. Organizatorem wydarzenia było Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Zależało nam na tym, by konferencja była nie tylko przestrzenią prezentacji, ale przede wszystkim aktywną platformą wymiany doświadczeń i dyskusji - podkreśla dr Ewa Szymczak, prof. UG, Prorektorka ds. Kształcenia. W programie konferencji znalazło się 29 referatów, 20 posterów prezentujących wyniki badań i praktyki dydaktyczne, sesje sieciowania, warsztaty, a także stragany dydaktyczne - interaktywne stoiska z pomysłami i narzędziami do wykorzystania w pracy nauczyciela akademickiego, gra oraz escape room.

Wykład plenarny „Neuro-granice w dydaktyce” wygłosił dr Wojciech Glac, prof. UG. W wystąpieniu przedstawił neurobiologiczną perspektywę przekraczania granic w dydaktyce jako procesu związanego z nowością, konfliktem poznawczym, stresem i błędem przewidywania - zarówno u nauczycieli, jak i u studentów. Podkreślił, że reakcje mózgu na te wyzwania są zróżnicowane i zależne od indywidualnych predyspozycji, co może prowadzić do rozwoju, ale także do oporu i trudności adaptacyjnych.

Podczas sesji referatowych dyskutowano m.in. o wyzwaniach związanych z wykluczeniem i różnorodnością, wskazując na potrzebę bardziej wrażliwej, inkluzywnej dydaktyki. Refleksji poddano też relacje uczelni ze światem społecznym, pokazując, że kształcenie nie może być oderwane od rzeczywistości społecznej. W centrum uwagi znalazły się także granice oceniania i wspierania studentów - konieczność zachowania balansu między kontrolą a troską oraz rola zaangażowania i relacji. Dyskutowano, jak przełamywać rutynę dydaktyczną i budować doświadczenie „flow” w nauczaniu, jak odpowiedzialnie wykorzystywać technologie i sztuczną inteligencję w edukacji oraz jak łączyć wiedzę z dobrostanem, otwierając się na to, co nieoczywiste i trudne do uchwycenia. Poruszono również kwestie rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich - od intuicyjnego działania do refleksyjnej praktyki, oraz wykorzystania narzędzi dydaktycznych do przekraczania ograniczeń tradycyjnego nauczania.

W ramach sesji sieciowania uczestnicy pracowali wokół trzech tematów: „Przekraczając mury uczelni”, gdzie omawiano dobre praktyki i wyzwania współpracy między uczelniami i organizacjami w realizacji wspólnych celów edukacyjnych, „Między zawodami”, czyli o konieczności kształcenia interprofesjonalnego, przygotowującego studentów do pracy w interdyscyplinarnych zespołach oraz „Kompetencje bez granic”, skupiające się na tym, jak uczelnie mogą rozwijać u studentów umiejętności transwersalne - niezbędne we współczesnym, dynamicznym świecie pracy.

- Konferencja po raz kolejny pokazała, że środowisko akademickie nie tylko dostrzega konieczność wzmacniania dydaktyki, ale też aktywnie poszukuje konkretnych rozwiązań - wspólnie, ponad murami własnych uczelni - podkreśla Prorektorka ds. Kształcenia.

Opracowanie: CKiP