
Uniwersytet Gdański we współpracy z Fundacją Pozytywne Inicjatywy uczestniczy w dwóch projektach związanych z edukacją, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Pierwszy z nich ma na celu poprawę dostępności w wybranych szkołach w powiecie puckim oraz w Gdańsku (łącznie w 16 placówkach). Drugi projekt zakłada utworzenie nowego publicznego przedszkola w Gdańsku oraz poprawę jakości edukacji przedszkolnej w istniejącej placówce na gdańskim Chełmie.

Fot. Pozytywne Inicjatywy
Projekt „Nowe Publiczne Pozytywne Przedszkole w Gdańsku oraz rozwój pozytywnego przedszkola na ul. Chałubińskiego”
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 5 Fundusze europejskie dla silnego społecznie Pomorza EFS+, Działania 5.7. Edukacja przedszkolna w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 (FEP 2021-2027)
INFORMACJE O PROJEKCIE
- Nr projektu: FEPM.05.07-IZ.00-0062/23
- Całkowita wartość projektu: 4 238 406,61 PLN
- Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej: 3 814 565,95 PLN (90%)
- Okres realizacji: 01.03.2024 - 30.11.2026
CELE PROJEKTU
Celem projektu jest:
- utworzenie 150 publicznych miejsc wychowania przedszkolnego w Gdańsku;
- poprawa jakości edukacji przedszkolnej poprzez zajęcia wspierające rozwój kompetencji kluczowych dla 300 dzieci;
- podniesienie kompetencji 12 nauczycieli.
DLA KOGO?
Projekt skierowany jest do osób mieszkających na terenie woj. pomorskiego, w tym:
- 300 dzieci w wieku przedszkolnym;
- 12 nauczycieli;
- rodziców i opiekunów prawnych dzieci.
ZAKŁADANE EFEKTY:
- stworzenie 150 nowych miejsc wychowania przedszkolnego;
- uzyskanie kwalifikacji przez minimum 10 nauczycieli;
- podniesienie kompetencji kluczowych u 300 dzieci.
ZADANIA W RAMACH PROJEKTU
Zadanie 1. Utworzenie nowego przedszkola - 150 nowych miejsc wychowania przedszkolnego w Gdańsku (adaptacja nowego przedszkola, meble i wyposażenie, pomoce dydaktyczne);
Zadanie 2. Funkcjonowanie nowego przedszkola w Gdańsku - 150 nowych miejsc wychowania przedszkolnego (media, wynagrodzenia, wyżywienie dzieci, zakup środków czystości, badania medyczne i BHP nauczycieli, ubezpieczenie NNW dzieci);
Zadanie 3. Zajęcia dodatkowe - wyrównanie szans edukacyjnych i rozwój kompetencji kluczowych:
- Zajęcia z logopedą;
- Zajęcia ze specjalistą prowadzącym zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy;
- Zajęcia z języka angielskiego;
- Wyjazdy dzieci do zakładów pracy, szkół średnich na uczelnie wyższe;
- Spotkania dzieci z kulturą (teatr, galerie, muzea);
- Zajęcia umuzykalniające;
- Zakup niezbędnych materiałów do szkoleń i zajęć dodatkowych.
- Zajęcia dodatkowe przewidziane w projekcie dla dzieci będą realizowane poza godzinami, w których realizowana jest podstawa programowa.
Zadanie 4. Wsparcie nauczycieli:
- Szkolenie przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zajęć z ABC Empatii i ABC Ekonomii;
- Szkolenie przygotowujące nauczycieli z ICT;
- Szkolenie przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zajęć dwujęzycznie;
- Studia podyplomowe;
- Spotkania sieci współpracy i wsparcia - warsztaty oraz koordynowanie sieci współpracy;
- Szkolenia z rozwoju emocjonalno-społecznego;
- Szkolenia dla nauczycieli z rytmiki.
Zadanie 5. Wsparcie rodziców:
- Warsztaty w ramach akademii rodziców.
PARTNERZY PROJEKTU:
- Fundacja Pozytywne Inicjatywy
- Uniwersytet Gdański
- Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
- Gmina Miasta Gdańska
Projekt „Dostępne szkoły w powiecie puckim i w Gdańsku”
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 5 Fundusze europejskie dla silnego społecznie Pomorza EFS+, Działania 5.8. Edukacja ogólna i zawodowa w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021-2027 (FEP 2021-2027).
INFORMACJE O PROJEKCIE
- Nr projektu: FEPM.05.08-IZ.00-0048/23
- Całkowita wartość projektu: 7 928.724,10 PLN
- Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej: 6 739.415,18 PLN (95%)
- Okres realizacji: 01.04.2024 - 31.08.2029
CELE PROJEKTU
- zapewnienie dostępu do edukacji ogólnodostępnej (w 16 szkołach w pow. puckim i w Gdańsku) uczniom najbardziej potrzebujących wsparcia, tj. z niepełnosprawnościami (OzN) lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzeczeniem (OzO))
- zapewnienie wsparcia dzieciom i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce oraz uczniów z doświadczeniami migracji (w tym repatriantów)
- podniesienie kompetencji nauczycieli i specjalistów.
Projektem zostały objęte następujące placówki:
Pozytywne Inicjatywy - Edukacja sp. z.o.o. - organ prowadzący dla następujących szkół objętych projektem:
- Szkoła Podstawowa Małe Morze im. ks. Jana Kaczkowskiego w Pucku
- Pozytywna Szkoła Podstawowa im. Arkadiusza Arama Rybickiego w Gdańsku
- Technikum Informatyczne im. Macieja Płażyńskiego w Pucku
- Liceum Akademickie im. Macieja Płażyńskiego w Pucku
Gmina Władysławowo - organ prowadzący następujących szkół:
- Szkoła Podstawowa w Chłapowie
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Kontradmirała Włodzimierza Steyera we Władysławowie
- Szkoła Podstawowa im. J.K. Kuczyńskiego w Karwi
- Szkoła Podstawowa nr 3 im. Kornela Makuszyńskiego we Władysławowie
- Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Jastrzębiej Górze
- Technikum we Władysławowie
Powiat Pucki - organ prowadzący szkoły objęte projektem:
- I Liceum Ogólnokształcące w Pucku im. Stefana Żeromskiego,
- Powiatowy Zespół Szkół w Kłaninie w tym: liceum, technikum, szkoła branżowa I stopnia, Powiatowe Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Pucku, w tym: technikum i szkoła branżowa
DLA KOGO?
Wsparcie realizowane w ramach projektu skierowane jest do:
- uczniów/uczennic szkół objętych projektem,
- rodziców/opiekunów prawnych dzieci,
- kadry szkół, którzy otrzymają wsparcie w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych (szkolenia, studia podyplomowe).
W projekcie wsparciem objętych zostanie min. 434 uczniów, w tym min. 217 osób z orzeczeniami (OzO), 180 przedstawicieli kadry szkół projektowych (między innymi dyrektorzy, nauczyciele, specjaliści) oraz 234 rodziców/opiekunów prawnych. Uczestnicy to osoby zamieszkujące lub pracujące na terenie województwa pomorskiego.
ZAKŁADANE EFEKTY:
Efektem/rezultatem projektu będzie:
- wsparcie 434 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym min. 217 uczniów z orzeczeniami skorzysta ze zindywidualizowanego wsparcia, m.in. doradztwa zawodowego
- podniesienie kwalifikacji i umiejętności przez 141 nauczycieli i specjalistów.
ZADANIA W RAMACH PROJEKTU
Zadanie 1. Dostosowanie obiektów do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami oraz doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne i sprzęt specjalistyczny.
- Montaż windy w I LO w Pucku i PZS w Kłaninie
- Wyposażenie pokoju wyciszeń I LO w Pucku
- Modernizacja i doposażenie gabinetu psychologa i pedagoga
- Montaż windy w SPMM
- Dostosowanie toalet w SPMM do potrzeb osób z niepełnosprawnością
- Stworzenie strefy ciszy i relaksu w PSP W GDAŃSKU
- Zakup wyposażenia gabinetu edukacyjno - terapeutycznego SPMM
- Wyposażenie sal do terapii sensorycznej w SP2 i SP 3 we Władysławowie oraz w Jastrzębiej Górze
- Zakup platformy interaktywnej do SP2 we Władysławowie
- Stworzenie strefy ciszy i sali do prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje społecznoemocjonalne w SP2 we Władysławowie
- Zakup wyposażenia gabinetu edukacyjno - terapeutycznego do SP 2 we Władysławowie
Zadanie 2. Rozwój kompetencji nauczycieli, wyposażenie ich w dodatkowe narzędzia na rzecz wspierania uczniów.
- Studia podyplomowe - 29 osób
- Cykl specjalistycznych szkoleń dla nauczycieli i specjalistów, w tym doradców zawodowych wszystkich szkół objętych projektem
- Spotkania sieci współpracy
- Tutoring dla doradców zawodowych w zakresie pracy z uczniami o szczególnych potrzebach
Zadanie 3. Wsparcie dodatkowe
- Realizacja cyklicznych wydarzeń integracyjnych z udziałem młodzieży ze szkół specjalnych i klas integracyjnych
- Indywidualne poradnictwo dla rodziców
- Szkoła rodziców/ grupy wsparcia
- Godziny ponadwymiarowe - szkoły powiatu puckiego biorące udział w projekcie
- Godziny ponadwymiarowe - szkoły gminy Władysławowo biorące udział w projekcie