Uniwersytet Gdański ponownie wśród najbardziej medialnych uczelni w Polsce

Instytut Monitorowania Mediów oraz magazyn „Press” opublikowały raport Top Marka 2025, czyli wyniki najważniejszego badania siły marki i jej obecności w polskich mediach. Uniwersytet Gdański uplasował się na 149. miejscu wśród 500 najsilniejszych marek w Polsce oraz na 9. miejscu w branżowym rankingu uczelni. UG jest jedyną szkołą wyższą z Pomorza, która została ujęta w zestawieniu.

Badanie Top Marka 2025 objęło ponad 17,1 mln wpisów w mediach społecznościowych, 10,1 mln przekazów na portalach internetowych oraz 1,3 mln artykułów prasowych opublikowanych od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r.

Kluczowym wskaźnikiem rankingu Top Marka jest medialna siła marki. Składają się na nią trzy podstawowe kryteria: liczba wzmianek, dotarcie do odbiorców oraz ich indeks sentymentu. Najważniejszą składową siły marki jest impact, czyli szacowane dotarcie informacji o marce do odbiorców, wyliczane na podstawie danych o zasięgu medium. Dla Uniwersytetu Gdańskiego wskaźnik impact wyniósł ponad 341 mln – co oznacza, że w analizowanym okresie czasu informacje dotyczące naszej uczelni zyskały ponad 341 mln unikalnych wyświetleń!

Istotnym współczynnikiem branym pod uwagę jest również indeks sentymentu: każdej wzmiance o danej marce przypisywano wartość w zależności od jej tonu (negatywnego, neutralnego lub pozytywnego), a następnie obliczano proporcje między liczbą publikacji o różnym wydźwięku. Indeks sentymentu Uniwersytetu Gdańskiego wyniósł 1,26, co oznacza, że większość wzmianek medialnych na temat uczelni miała wydźwięk pozytywny.

Warto również zauważyć, że obecność Uniwersytetu Gdańskiego w mediach wiąże się przede wszystkim z prowadzonymi w uczelni badaniami naukowymi.

- Naukowcy i naukowczynie z UG prowadzą przełomowe badania w zakresie ochrony zdrowia, ochrony środowiska naturalnego, ekosystemu Bałtyku czy psychologii, zdobywają patenty na wynalazki przyczyniające się m.in. do poprawy diagnostyki chorób, zwiększonego cyberbezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju, a także prowadzą działania edukacyjne i popularyzujące naukę - mówi Rzeczniczka Prasowa UG mgr Magdalena Nieczuja-Goniszewska. - Regularnie dzielimy się tymi badaniami z dziennikarzami, a ponieważ ich wyniki często przekładają się na rozwiązania konkretnych problemów społecznych, budzą życzliwe zainteresowanie opinii publicznej. Ponadto badacze z Uniwersytetu Gdańskiego często występują w popularnych mediach w roli ekspertów, co dowodzi wysokiego poziomu zaufania do ich wiedzy i kompetencji.

Jakość i wiarygodność prowadzonych w UG badań naukowych potwierdzona w rankingach uczelni wyższych, np. w rankingu „Perspektyw”, czy w rankingach najbardziej wpływowych naukowców to bardzo istotny czynnik wpływający na obecność uczelni w raporcie Top Marka. Nie bez znaczenia jest również dostosowanie Uniwersytetu do kluczowych wartości i trendów współczesnego świata, takich jak inkluzywność, zrównoważony rozwój, wspieranie równości społecznej czy umiędzynarodowienie, również potwierdzone w rankingach (np. THE Impact Ranking).

 

DR/CKiP