
Na Wydziale Filologicznym UG już po raz drugi gościł Festiwal Kultury Azjatyckiej NORIFEST. W ciągu czterech dni można było bliżej poznać kulturę Chin, Japonii, Korei Południowej i Tajlandii. Odbyły się warsztaty językowe, spotkania literackie, pokazy filmów, a przede wszystkim ekscytujące spotkania. - Cieszymy się, że program i idea festiwalu cieszą się takim pozytywnym zainteresowaniem. Szacujemy, że w festiwalu wzięło udział około 300 osób. Wszystkim uczestnikom dziękujemy za obecność i czynny udział w NORIFEST! - mówi Agnieszka Grzegowska z Akademickiego Centrum Kultury UG „Alternator”.
„Are” to szorstkość, a „Komorebi” subtelność
Festiwal zainaugurował wernisaż wystawy fotografii „Are-Komorebi” Przemysława Rybińskiego, który przedstawił zdjęcia z ostatniej podróży do Japonii. Wykonane w technice analogowej i cyfrowej prace łączą w sobie idee Are (szorstkość, ziarnistość) oraz Komorebi (subtelność, harmonia). O musok - koreańskim szamanizmie - opowiedziała natomiast dr Aleksandra Wierucka, wprowadzając tym samym uczestników w tematykę filmu „Ekshumacja” w reż. Jae-hyeon Jang, zaprezentowanego po wykładzie.
W rytmach k-popu

Drugi dzień festiwalu minął pod znakiem popkultury i k-popu. Postaci z mangi i anime zaprezentowali artyści, których prace można było obejrzeć pod wspólnym szyldem „Unikalność wizji". Wieczór zaś we władanie przejął k-pop z coverową grupą Fengx na czele. Najpierw zaprezentowano kilka najpopularniejszych choreografii k-popowych zespołów, a potem zaczął się random play dance. Każdy, kto znał choreografię do piosenki, mógł pokazać, co potrafi. Zwieńczeniem wieczoru było silent disco w rytmie k-popu. Do wyboru był stary dobry k-pop, najnowsze hity oraz klubowy mix. Każdy mógł znaleźć kanał dla siebie i bawić się do utworów ulubionych wykonawców.
Uwaga na yōkai
Trzeciego dnia można było poznać podstawy języka japońskiego (warsztaty prowadzone były przez Szkołę Języków Orientalnych MATSURI) i chińskiego (Instytut Konfucjusza przy UG), a także wzbogacić swoją wiedzę o azjatyckiej kulturze. Studenci i studentki z Japonistycznego Koła Naukowego UG „Kohaku” opowiedzieli o filmie Studia Ghibli, „Laputa - podniebny zamek” czy przybliżyli działalność yakuzy. Tego dnia odbyły się także warsztaty Taekkyeon - tradycyjnej koreańskiej sztuki walki, podczas których Maciej Kudła oraz arcymistrz Kim Ansoo z Centrum Kultury Korei w Gdańsku pokazał podstawowe kroki, chwyty i sekwencje.
24 maja odbyło się także spotkanie autorskie z Kamilą Markiewicz, autorką książki „Tajlandia. Królestwo Buddy i street foodu”, która podpowiedziała, jak kupić tanie loty do Tajlandii, gdzie najlepiej się wybrać i jak się zachowywać zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym kraju. O świątyniach, shintō i wyjątkowych świętach obchodzonych w Japonii opowiedziała natomiast Weronika Słabosz (Manga u Smoczej Ciotki). Anna Juozulinas swój wykład poświęciła mitycznym japońskim istotom - yōkai. Miłośnicy kina mogli zapoznać się z filmem Takeshi Kitano pt. „Kubi”. O twórczości tego japońskiego reżysera opowiedział Ariel Grala.
Tego dnia nie zabrakło wydarzeń towarzyszących. Instytut Konfucjusza zapraszał na ceremonię parzenia herbaty oraz jianzi - grę przypominającą polską „zośkę”. Naukowe Koło Sinologii przygotowało wycinanki, chińskie zodiaki czy możliwość spróbowania swoich sił w kaligrafii. Japonistyczne Koło Naukowe „Kohaku” częstowało matchą i witało loterią amidakuji. Ekipę NORIFEST można było natomiast wyzwać na pojedynek w gonggi i ddakji - gry popularne w Korei.
Wachlarze, city pop i BL

Fot. Zuzanna Litwinko
Ostatni dzień festiwalu minął pod znakiem Chin, Korei Południowej i Japonii. Tego dnia odbyły się warsztaty dla początkujących z języka koreańskiego (Szkoła Języków Orientalnych MATSURI), a także niezwykły pokaz tradycyjnego tańca z wachlarzami – Buchaechum w wykonaniu zespołu Hae-eo-hwa Korean Fan Dance Team.
Na miłośników kultury japońskiej czekał natomiast wykład Julity Szuster, która opowiedziała o gatunkowych fuzjach i stylistycznych fantazjach krajobrazu muzycznego Japonii lat 1980-2000. W auli rozbrzmiał city pop, visual kei, shibuya kei i wiele innych wyjątkowych gatunków królujących w tym czasie w Kraju Kwitnącej Wiśni. Marcin Krasnowolski wygłosił wykład o kobietach w nowym kinie koreańskim, a podczas rozmowy z tłumaczką książki „Błogosławieństwo niebios”, Aleksandrą Woźniak-Marchewką, zastanawiano się nad fenomenem serii napisanej przez Mo Xiang Tong Xiu. Poruszono również kwestię pracy tłumacza. Natomiast dr Marta Tymińska opowiedziała o tzw. „BL-kach” czyli boys’ love, które w azjatyckiej (i nie tylko) popkulturze jest najdynamiczniej rozwijającym się gatunkiem w komiksie, kinie, serialach i powieściach. Festiwal zwieńczył pokaz filmu w reż. Zhangke Jia pt. „Przypływy”. Prelekcję przed pokazem wygłosił Paweł Herman.
– Druga edycja NORIFEST pełna była wartościowych prelekcji, ciekawych spotkań i wyjątkowych warsztatów. Nie odbyłyby się one, gdyby nie praca i zaangażowanie wszystkich gości, wolontariuszy i osób, które wspierały organizatorów w przygotowaniach. Wszystkim serdecznie dziękujemy. Mamy nadzieję, że na drugiej edycji się nie skończy i zobaczymy się jeszcze w przyszłości – podkreśla Agnieszka Grzegowska z Akademickiego Centrum Kultury UG „Alternator”, współodpowiedzialna za koordynację programową i realizację produkcji festiwalu NORIFEST.