Jaka jest rola marketingu we współczesnym świecie? Po XXX Zjeździe Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji

fot. Agnieszka Macioszek

Niemal 200 osób wzięło udział w XXX Zjeździe Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji, który odbył się w dniach 15-17 września w hotelu Almond Gdańsk. To wyjątkowa edycja - hołd dla wszystkich poprzednich spotkań i jednocześnie przestrzeń wymiany wiedzy oraz doświadczeń, tak potrzebnych wobec wyzwań XXI wieku. Obrady podczas tegorocznej konferencji toczyły się pod hasłem „Łączy nas Marketing”.

Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji to wyjątkowe wydarzenie, które od lat łączy całe środowisko marketingowe w Polsce. Jest wspólną inicjatywą Katedry Marketingu Wydziału Zarządzania UG oraz Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Obrady podczas jubileuszowego XXX Zjazdu Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji toczyły się pod hasłem „Łączy nas Marketing”. - Wiodącym motywem Zjazdu była refleksja nad rolą marketingu we współczesnym świecie - mówi dr hab. Anna Dziadkiewicz, prof. UG, Prodziekan ds. Umiędzynarodowienia i Rozwoju Wydziału Zarządzania UG, Kierownik Katedry Marketingu Wydziału Zarządzania UG. 

Prof. Dziadkiewicz wskazuje, że podczas Zjazdu „wyraźnie dominowały trzy główne nurty. Pierwszy dotyczył nowych technologii w marketingu - szczególnie sztucznej inteligencji (AI), rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości (XR/VR), automatyzacji, MarTech, mediów społecznościowych i omnikanałowości. Wiele referatów koncentrowało się na tym, jak te narzędzia zmieniają komunikację, rekrutację na studia, procesy zakupowe i budowanie relacji z konsumentami. Drugi nurt koncentrował się wokół zagadnień związanych z etyczną odpowiedzialnością marketingu. Silnie obecna była problematyka zrównoważonej i etycznej konsumpcji, zielonego storytellingu, CSR, gospodarki cyrkularnej i społecznej odpowiedzialności biznesu. Prelegenci analizowali, jak konsumenci reagują na kwestie środowiskowe, wartości i odpowiedzialność marek. Zmieniający się konsument i nowe pokolenia to trzeci nurt dominujący podczas konferencji. Liczne wystąpienia dotyczyły różnic pokoleniowych, emocji w procesie zakupowym, aktywizmu konsumenckiego, feministycznego języka marek, a także roli młodych konsumentów w akceptacji innowacji, w tym rzeczywistości rozszerzonej i nowych modeli zakupowych online”.

- Całość spajały pytania o edukację, wartości i instytucjonalne DNA marketingu - jak kształcić przyszłych specjalistów, jak projektować zmiany społeczne poprzez marketing i jak odpowiadać na wyzwania nowych czasów i nowych języków komunikacji - relacjonuje Prodziekan ds. Umiędzynarodowienia i Rozwoju.

Wspomnień czar
fot. Agnieszka Macioszek

Prof. dr hab. Jan W. Wiktor

Jubileuszowy XXX Zjazd Katedr Marketingu, Handlu i Konsumpcji był również okazją do radosnego świętowania, wspominania i podsumowań. - Nie da się zrozumieć teraźniejszości bez poznania i refleksji nad przeszłością. Pamięć o tym, co było stanowi bowiem rdzeń naszej tożsamości, naszego środowiskowego „ja” - pamięć i tożsamość stanowią bowiem nierozerwalną całość. Do tego nawiązuje tytuł obecnego, jubileuszowego XXX Zjazdu Gdańskiego: „Łączy nas marketing”. A jeśli tak, to „szanujmy wspomnienia - Zjazdów naszych” - mówił prof. dr hab. Jan W. Wiktor z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Nestor marketingu w swoim wystąpieniu wskazywał, że wraz z upadkiem komunizmu i wejściem na ścieżkę kapitalizmu - zmieniała się tematyka poruszana podczas zjazdów. Gdy nasz kraj wszedł na drogę transformacji systemowej i budowy społecznej gospodarki rynkowej „marketing stał się słowem - kluczem - wytrychem, może nawet - demiurgiem zmian i zasadniczą płaszczyzną reorientacji przedsiębiorstw i strategii ich rozwoju, zmian gospodarki narodowej, jej sektorów, branż i gałęzi”.

Spojrzenie zarówno wstecz, jak i w przód

XXX Zjazd Katedr Marketingu był także okazją do celebracji własnych sukcesów, refleksji nad własną ścieżką kariery, nie zabrakło też szerszej perspektywy na temat zmieniającej się wokół nas rzeczywistości. - Jubileuszowa formuła Zjazdu zachęciła do spojrzenia zarówno wstecz, jak i w przód. Wspomnienia były obecne - mówiono o tym, jak dawniej prowadzono rekrutację studentów, jak zmieniały się kanały komunikacji, porównywano rolę mediów tradycyjnych i cyfrowych. Jednocześnie duża część dyskusji skierowana była ku przyszłości - jak dotrzeć do nowych generacji, jak zmienia się język promocji i jak marketing może być siłą napędową zmian społecznych - podkreśliła prof. Anna Dziadkiewicz. Jednocześnie wskazała, że długoletnia tradycja spotkań sprzyja nawiązywaniu przyjaźni i współpracy przy międzyuczelnianych projektach. - Tradycja Zjazdów Katedr Marketingu stwarza unikalną przestrzeń do wymiany doświadczeń, krytycznego dialogu i inspiracji. Wiele prezentacji i dyskusji zakończyło się propozycjami współpracy - zarówno badawczej, jak i dydaktycznej. Uczestnicy nawiązali kontakty, które - mam nadzieję - zaowocują wspólnymi artykułami, projektami grantowymi oraz inicjatywami edukacyjnymi między uczelniami.

Pierwszy Zjazd Katedr Marketingu odbył się w 1955 roku i trwał dwa tygodnie (16-30.06.1955). Jego organizatorem było Ministerstwo Szkół Wyższych i WSE w Krakowie. W czasach PRL-u zjazdy odbywały się nieregularnie, a pomiędzy rokiem 1967 a 1979 nastąpiła dwunastoletnia przerwa. Od 1992 roku konferencje organizowane są z większą regularnością i odbywają się co dwa lata. Z drobnym wyjątkiem. Tę regularność spotkań zakłóciła pandemia COVID-19 i wydłużyła termin zorganizowania kongresu o rok.

W latach 1955-1990 organizatorami było pięć uczelni ekonomicznych: SGPiS, uczelnie w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. Od 1990 roku za organizację zjazdów odpowiadają wydziały ekonomii, zarządzania uniwersytetów i politechnik w Szczecinie, Gdańsku, Łodzi, Lublinie, Olsztynie, Rzeszowie, Warszawie, Toruniu. Łącznie w zjazdach uczestniczyło łącznie około 4 tys. osób.

_________________

Organizatorami wydarzenia były: Katedra Marketingu Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej oraz Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.

Partnerami wydarzenia były: InvestGDA, Radio Gdańsk, Zawsze Pomorze”, Mokate Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej UG, Ariadna Ogólnopolski Panel Badawczy, Sopocka Organizacja Turystyczna visit.sopot.pl, Research Collective oraz PWN.

Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingowego.

UA / CKiP