
Finansowanie nauki, ewaluacja, systemy informatyczne w uczelniach oraz podsumowanie prac komisji były głównymi tematami Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich (KRUP), która odbyła się 26 września 2025 r. na Uniwersytecie Łódzkim. Obradom przewodniczył Rektor Uniwersytetu Gdańskiego i Przewodniczący KRUP prof. dr hab. Piotr Stepnowski.
Ponieważ było to pierwsze po wakacjach i pierwsze w nadchodzącym nowym roku akademickim spotkanie Konferencji Rektorów Uniwersytetów Polskich, już na początku Przewodniczący prof. Piotr Stepnowski podsumował działania podjęte przez KRUP w minionym roku akademickim. Zaznaczył, że Konferencję wspiera aktywnie pracujących kilkanaście komisji, które przygotowały łącznie 17 uchwał, w tym kilka szczególnie ważnych, kierowanych do resortu nauki i szkolnictwa wyższego. Podkreślił także znaczącą rolę KRUP w konsultacjach legislacyjnych i opiniowaniu aktów prawnych - przykładem było np. stanowisko w sprawie zjawiska tzw. paper mills.
Rektor UG zwrócił uwagę, że głos uniwersytetów skupionych w KRUP, choć nierzadko odmienny od opinii uczelni technicznych czy medycznych, jest istotnym elementem debaty akademickiej i przyczynia się do równowagi w dyskusjach dotyczących polityki naukowej w Polsce.
Rektorzy zapoznali się również z działaniami Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich w roku minionym, które przedstawiła Przewodnicząca KRASP i Rektorka UAM w Poznaniu prof. Bogumiła Kaniewska, dotyczących między innymi ustawy wizowej oraz rozporządzenia w sprawie sprawdzania zdolności językowych. Prof. Bogumiła Kaniewska odniosła się również do Forum Rektorów Polski i Turcji, podczas którego KRASP reprezentował Rektor UG prof. Piotr Stepnowski.
Podczas posiedzenia rektorzy uniwersytetów klasycznych należących do konferencji dyskutowali także o przyszłości systemu finansowania nauki i szkolnictwa wyższego. Dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów MNiSW Jarosław Oliwa przedstawił perspektywę budżetową, podkreślając, że obecnie nie przewiduje się spadku subwencji dla uczelni w roku 2026. Dyrektor wskazał również m.in. na planowane wsparcie uczelni poprzez obligacje oraz potencjalne zaangażowanie polskich spółek w finansowanie badań.
Istotnym punktem obrad była prezentacja nowego modelu ewaluacji, którego założenia przedstawił Przewodniczący KRUP. Projekt przewiduje podział systemu oceny na dwa filary oraz wprowadzenie nowych minimów kadrowych dla uprawnień doktorskich i habilitacyjnych. Rektorzy podkreślali potrzebę szerokich konsultacji i zwiększenia autonomii uczelni w zakresie nadawania stopni naukowych.
Przewodniczący KRUP zrelacjonował również swoją wizytę w Ankarze na Forum Rektorów Polski i Turcji, gdzie omawiano możliwości współpracy w obszarach takich jak cyberbezpieczeństwo, biotechnologia, nowoczesne techniki medyczne, eksploracja zasobów morskich czy humanistyka. Wskazał na wysoki poziom finansowania nauki w Turcji oraz potencjał dalszej współpracy akademickiej, zaznaczając jednocześnie niepokojące tendencje spadkowe w wymianie studenckiej i naukowej między Polską a Turcją.
W dalszej części obrad zapoznano się z działaniami Międzyuniwersyteckiego Centrum Informatyzacji (MUCI) dla rozwoju systemu USOS, który obecnie obsługuje niemal 600 tysięcy studentów oraz z projektem zintegrowanego systemu kadrowo-płacowego, realizowanego w Uniwersytecie Łódzkim we współpracy z Uniwersytetem Opolskim i Uniwersytetem Gdańskim.
Posiedzenie w Łodzi było również okazją do podsumowania prac komisji KRUP w roku akademickim 2024/2025. Zaprezentowano działania Uniwersyteckiej Komisji Finansów, Uniwersyteckiej Komisji Nauki, Uniwersyteckiej Komisji Kształcenia, a sprawozdanie z działania Uniwersyteckiej Komisji Umiędzynarodowienia przedstawiła jej Przewodnicząca i Prorektorka ds. Współpracy i Umiędzynarodowienia w UG dr hab. Anna Jurkowska-Zeidler, prof. UG.
Na zakończenie obrad prof. Piotr Stepnowski podziękował członkom komisji oraz wszystkim uczestnikom za aktywną współpracę. Podkreślił, że intensywna działalność KRUP stanowi ważne wsparcie dla rektorów oraz całego środowiska akademickiego, a wspólne działania pozwalają skuteczniej zabiegać o przyszłość szkolnictwa wyższego w Polsce.
