Dzień Jakości FarU 2025

Dzień Jakości FarU

Za nami czwarta edycja Dnia Jakości FarU - konferencji, która co roku gromadzi ekspertów, dydaktyków, studentów i pasjonatów edukacji, dając im przestrzeń do tego, by wymienić się najlepszymi praktykami w stosowaniu nowoczesnych metod dydaktycznych i dyskutować o jakości kształcenia. Agenda tegorocznego spotkania bazowała na trzech obszarach: kompetencjach społecznych, sztucznej inteligencji (AI) w edukacji oraz roli gamifikacji. Każdy z modułów tworzących program wydarzenia opracowała jedna z uczelni FarU. Wydarzenie odbyło się 19 listopada 2025 roku w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.

W założenia programowe - jako gospodarz oraz osoba koordynująca prace organizacyjne i merytoryczne czwartej edycji wydarzenia - wprowadziła gości Prorektorka ds. Kształcenia Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Agnieszka Zimmermann. Uczestników powitali również Zastępczyni Dyrektora Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita Katarzyna Zygmunt oraz Przewodniczący Polskiej Komisji Akredytacyjnej prof. Janusz Uriasz. Przewodniczący PKA podkreślił, że wszystkich zgromadzonych łączy wizja i idea jakości, której nie można osiągnąć w jeden dzień i wymaga to pracy u podstaw.

Kolejno przeprowadzone zostały trzy moduły tematyczne, składające się z krótkiej prelekcji wprowadzającej oraz dyskusji w szerszym, międzyuczelnianym gronie.

Część I - Kompetencje społeczne | GUMed
Dzień Jakości FarU 2025

Pierwszą część konferencji rozpoczęła lek. Katarzyna Żak-Jasińska z Katedry i Kliniki Pediatrii, Onkologii i Hematologii GUMed. W prelekcji „System wartości a kompetencje społeczne” zwróciła uwagę na kluczową rolę wartości w kształtowaniu kompetencji społecznych, będących podstawą współczesnego rynku pracy. Kompetencje te stają się fundamentem, na którym budowane są zdolności do pracy zespołowej, rozwiązywania problemów czy komunikacji interpersonalnej. Człowiek może się ich uczyć podczas zajęć lub czytania książek, ale umiejętności te trzeba ćwiczyć i trenować.

- Kompetencje te są dla nas obowiązkiem, który trzeba wykorzystywać w praktyce i przekazywać podczas zajęć z uczniami i studentami - mówiła prelegentka. - Podstawą jest postawa i nasz własny rozwój, żebyśmy mogli przekazać dalej swoją wiedzę. Spotkajmy się i pracujmy ze studentami przy jednym stole nad naszymi wartościami.

Po prelekcji ekspertka moderowała debatę, w której uczestniczyli: dr inż. arch. Małgorzata Kostrzewska, prof. PG z zespołu metodycznego Centrum Nowoczesnej Edukacji PG, dr Magdalena Gajewska z Zakładu Socjologii Życia Codziennego UG oraz studenci z GUMed, PG i UG: Klaudia Łyszkiewicz, Zuzanna Reszka i Piotr Patalas.

Uczestnicy debaty podzielili się opiniami na temat dydaktyki, omawiali również aktualne wyzwania i największe bariery związane z rozwijaniem kompetencji społecznych u studentów. Zastanawiali się także, jak uczelnie mogą lepiej wspierać ten proces. Wskazali na pomijanie kompetencji społecznych podczas studiów pomimo istotnego znaczenia wartości w życiu studenckim.

Część II - AI w edukacji | PG
Dzień Jakości FarU

Dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG w wystąpieniu „Epistemiczna zmiana paradygmatu. Dlaczego jesteś taka spokojna Akademio?” poruszyła temat wpływu sztucznej inteligencji na edukację. Zwróciła uwagę na epistemiczne wyzwania związane z wdrażaniem AI w procesie nauczania, wskazując na konieczność adaptacji systemu edukacji do dynamicznych zmian technologicznych. Wyjaśniła, jak nastąpiła zmiana paradygmatu z utrudnionego dostępu do wiedzy i uczelni jako autorytetu na łatwy dostęp, mniejsze zaufanie i zmieniający się sposób rozumienia. Prelegentka wskazała narastające problemy w obszarze wykorzystywania sztucznej inteligencji na uczelniach, związanych z nią zagrożeń i obaw studentów oraz przytoczyła wyniki badań naukowych na ten temat.

Następnie poprowadziła panel dyskusyjny, w którym udział wzięli dr Maciej Bobowicz z II Zakładu Radiologii Nauk o Zdrowiu z Instytutem Medycyny Morskiej i Tropikalnej GUMed, dr Marta Tymińska z Zakładu Produkcji Form Audiowizualnych UG i studenci z GUMed, PG i UG: Bogumiła Szymendera, Mikołaj Bąk, Mateusz Dynakowski.

W trakcie debaty dyskutowano o wykorzystaniu narzędzi AI w procesach uczenia się i nauczania, o przyszłości sztucznej inteligencji w edukacji, a także o tym, jak zmienia się sposób nauczania oraz w jakim kierunku zmierzają systemy edukacyjne w dobie technologii. Kontynuowano dyskusje na temat plagiatu w przypadku prac zaliczeniowych.

Część III - Gamifikacja w edukacji | UG
Dzień Jakości FarU

Dr Wojciech Glac, prof. UG z Pracowni Neurobiologii Uniwersytetu Gdańskiego poprowadził prezentację „Zgrana para: edukacja i gamifikacja”, w której przedstawił rolę gamifikacji w edukacji. Wskazał na znaczenie gier edukacyjnych jako narzędzia motywującego uczniów oraz rozwijającego ich kompetencje społeczne, analityczne i kreatywne. Prelegent wyjaśnił, w jaki sposób wprowadzenie mechanizmów gry w zadania i proces uczenia się prowadzi do większego zaangażowania studentów oraz jakie są plusy i minusy tej metody.

Po prelekcji odbyła się debata moderowana przez dr. Wojciecha Glaca, w której udział wzięli dr Izabela Rusiecka z Zakładu Farmakologii GUMed, Prorektorka ds. Studenckich PG dr Barbara Wikieł, prof. PG oraz studenci: Konrad Duszyński (GUMed), Feliks Czenske (PG) i Bartosz Chojnacki (UG).

Debata skupiła się na tym, jak gamifikacja może wspierać procesy edukacyjne na różnych poziomach kształcenia oraz jakie wyzwania i korzyści niesie ze sobą wykorzystanie gier w dydaktyce. Omówione zostały przykłady zastosowania grywalizacji, także te obecnie stosowane przez dydaktyków z PG i UG, w tym ocena ich wpływu na motywację studentów oraz efekty kształcenia.

W przerwach chętni mogli zanurzyć się w immersyjnej rzeczywistości VR, dzięki edukacyjnym aplikacjom, które w ostatnich miesiącach zostały opracowane przez zespół Uczelni Fahrenheita, przy wsparciu kadry akademickiej i konsultantów z gdańskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Pod koniec wydarzenia uczestnicy zapoznali się z przedstawionym przez Kierowniczkę Biura Młodych Naukowców PG dr inż. Agnieszkę Lendzion pilotażowym projektem „Uczelnie Przyszłości”, który stawia na innowacyjne podejście do nauczania, wykorzystujące nowoczesne technologie i metody edukacyjne. Celem projektu jest wdrożenie Modelu Edukacji Spersonifikowanej, która zakłada całkowicie zindywidualizowany tok nauczania studentów.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w organizację, prelegentom oraz uczestnikom za aktywny udział w konferencji „Dzień Jakości FarU" 2025.

FarU/oprac. CKiP, fot. Gregmar