„Wulnerabilność: etyka, polityka i estetyka rany”. Laboratorium prof. Doroty Sajewskiej w ramach Katedry im. Marii Janion

fot. mat. prasowe

W jaki sposób traktujemy ciało? Jakie są nasze relacje ze światem natury i w jaki sposób wokół zranienia można utworzyć wspólnotę? 5 grudnia w budynku Neofilologii w sali 355 odbędzie się pierwsze z cyklu Laboratorium prof. Doroty Sajewskiej, która objęła Katedrę im. Marii Janion na rok akademicki 2025-2026.

Punktem wyjścia laboratorium pt. „Wulnerabilność: etyka, polityka i estetyka rany” jest rana zarówno ta fizyczna, jak i ta symboliczna. 

Laboratorium zostało podzielone na następujące segmenty tematyczne:

9:45 - 11.15 Cielesna wrażliwość i polityka

11.30 - 13.00 Etyka zwierząt i performance

13:00 - 13:45 Przerwa

13:45 - 15:15 Sceny afektywne i wspólnota

16:00 - 18:00 Projekcja filmu i dyskusja (Sala Rady Wydziału, budynek Neofilologii)

Można swobodnie brać udział w wybranych zajęciach lub też przyjść na całe wydarzenie.

Aby przygotować się do dyskusji, zachęcamy do przeczytania zaproponowanych przez prof. Dorotę Sajewską lektur. Można je pobrać pod tym linkiem.

Na seminarium jest wstęp wolny, ale obowiązują zapisy. Link do zapisów znajduje się tutaj: Zapisy na Laboratorium – Wypełnij formularz

Ewentualne pytania i wątpliwości: marta.tyminska@ug.edu.pl

fot. mat. prasowe

Uwaga! Laboratorium poświęcone jest wymagającym artystycznie performansom, filmom i tekstom, które – co jest nieuniknione ze względu na tematykę – zawierają niekiedy wyraźne przedstawienia ciała, seksualności, przemocy i śmierci. Podczas seminarium naukowczyni będzie starać się podchodzić do takich treści w sposób wrażliwy, zróżnicowany i rzeczowy. Jednak niektóre tematy i obrazy mogą wywołać nieprzyjemne i niepożądane emocje lub reakcje.

Prof. Dorota Sajewska pracuje w Instytucie Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu w Bochum. W latach 2016-2023 zajmowała stanowisko adiunktki w katedrze Interart (Europa Wschodnia) na Uniwersytecie w Zurychu. W latach 2004-2019 była adiunktką w Zakładzie Teatru i Widowisk IKP UW. Studiowała polonistykę i germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim, a także na wydziale Nowszej Literatury Niemieckiej oraz Teatrologii i Komunikacji Kulturowej na Uniwersytecie Humboldtów w Berlinie. Zajmuje się problematyką medialności i polityczności teatru, a także współczesnymi teoriami dotyczącymi źródeł i archiwów, dokumentacji teatru i performansu. Autorka tekstów o teatrze i scenariuszy teatralnych, przekładów współczesnych sztuk niemieckich oraz tekstów teoretycznych.

W latach 2008-2012 była zastępczynią dyrektora artystycznego Teatru Dramatycznego w Warszawie.

W 2017 roku wyróżniona nagrodą w Konkursie im. Pierwszego Rektora Uniwersytetu Łódzkiego Tadeusza Kotarbińskiego za książkę „Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja Teatru Wielkiej Wojny”.

Jej ostatnie zainteresowania badawcze skupiają się na kategoriach kryzysu i communitas a także antropo-sceny. Jest współzałożycielką Institute for Performance and Film Expanded.

Marta Tymińska, oprac. UA / CKiP