Dziś 1 kwietnia - prima aprilis! Polecamy z tej okazji artykuł o badaniach naukowych dr Agnieszki Fanslau z Instytutu Psychologii Wydziału Nauk Społecznych UG zamieszczony w Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl.
Są osoby, które czasem za punkt honoru stawiają sobie rozśmieszanie innych. Strategie stosowane w komicznym stylu autoprezentacji opisała badaczka humoru dr Agnieszka Fanslau. Jej zdaniem śmiech i rozśmieszanie pełnią ważne funkcje: pozwalają utrzymać kontrolę nad przebiegiem interakcji i tworzą poczucie przynależności.
Klasowy błazen, który woli dostać obniżoną ocenę z zachowania niż stracić okazję, by rozśmieszyć klasę; koleżanka - dusza towarzystwa, która ma niezwykły dar do obracania w żart sytuacji pełnych napięcia; wujek, który przy stole „raczy” rodzinę anegdotkami; miłośnicy prima aprilis, którzy planują swoje figle z dużym wyprzedzeniem… O wszystkich tych osobach można powiedzieć, że prezentują w swoich zachowaniach histrioniczny (od łac. "histrio" - aktor) - a prościej - komiczny styl autoprezentacji.
Ten właśnie styl wzięli na warsztat psychologowie z Polski, Kanady i Wielkiej Brytanii w swoich nowych badaniach opublikowanych w czasopiśmie naukowym “Humor” https://doi.org/10.1515/humor-2023-0116. Postanowili lepiej zrozumieć strategie, jakie ludzie najczęściej stosują w takich sytuacjach.
(...)
W zabawie dominują tzw. dowcipy praktyczne: płatanie figli, zachowywanie się jak klaun, robienie niewinnych sztuczek i pajacowanie. W satyrze natomiast, poza jej wyraźnie moralnym wydźwiękiem, bardzo mocno podkreślone są udawanie i pewna pozorność, które wyrażają się w sformułowaniach: „w zabawny sposób karykaturuję przewinienia moich bliźnich, aby delikatnie nakłonić ich do zmiany”, czy „parodiuję złe ludzkie nawyki, żeby przeciwstawić się złym i głupim zachowaniom”. Na koniec, silnie związany z intelektem błyskotliwy dowcip – odpowiada przyciągającym uwagę motywom teatralnych zachowań „jak gdyby”, by zaskoczyć innych zabawnymi uwagami, trafnie puentować nieoczywiste rzeczy lub łączyć ze sobą odległe myśli lub idee dla humorystycznego efektu.
Dr Fanslau zwróciła uwagę, że celem histrionicznego stylu autoprezentacji jest realizowanie potrzeby przynależności – kontaktu z innymi, utrzymywania dobrych relacji. Stąd też ten rodzaj autoprezentacji nie jest szczególnie „wysycony” ciemniejszymi stylami humoru, które raczej dzielą niż łączą.

Więcej informacji medialnych, w których przedstawiane są sprawy dotyczące Uniwersytetu Gdańskiego oraz badania prowadzone przez naukowczynie i naukowców z UG - w Subiektywnym przeglądzie mediów. Czytaj tu.
Artykuły wybiera: Magdalena Nieczuja - Goniszewska, rzeczniczka prasowa UG.