Najczęściej zadawane pytania
Kto może złożyć wniosek o miejsce w domu studenckim?
- studenci UG (żeby złożyć wniosek należy posiadać aktywny status studenta - wnioski do UKK należy składać przez system eUczelnia),
- studenci zagraniczni pierwszego roku, nieposiadający karty pobytu i Karty Polaka (wnioski przyjmuje Biuro Współpracy i Umiędzynarodowienia)
- studenci zagraniczni w ramach programów wymiany studenckiej (wnioski przyjmuje Biuro Współpracy i Umiędzynarodowienia)
- studenci realizujący program MOST (wnioski przyjmuje Biuro Kształcenia)
W przypadku niewypełnienia limitu miejsc przez studentów, wnioski w formie papierowej lub korespondencji mailowej mogą składać również:
- doktoranci i pracownicy UG,
- absolwenci UG do 2 lat od ukończenia studiów,
- osoby odbywające w UG praktyki lub staż naukowy,
- studenci innych uczelni.
W jaki sposób złożyć wniosek o przyznanie miejsca w domu studenckim?
Studenci polscy i obcokrajowcy kontynuujący naukę, a także obcokrajowcy posiadający kartę pobytu lub Kartę Polaka, składają wniosek w formie elektronicznej przez portal eUczelnia, w zakładce stypendia i akademiki → wnioskuj o świadczenie → Domy studenckie w bieżącym semestrze
Dla studentów z studentów obcokrajowców rozpoczynających naukę oraz studentów wymiany Erasmus miejsca rezerwują pracownicy Biura Współpracy i Umiędzynarodowienia.
Osoby upoważnione do aplikowania o miejsce w domu studenckim, które nie mogą złożyć wniosku przez eUczelnię, składają wniosek w formie papierowej do Działu Domów Studenckich i Hoteli Asystenckich (p. 30, Dom Studencki nr 4, ul. Polanki 66, Gdańsk-Oliwa).
Komu przysługuje pierwszeństwo w uzyskaniu zakwaterowania w domu studenckim?
Pierwszeństwo przysługuje studentowi UG, który jednocześnie:
- znajduje się w trudnej sytuacji materialnej
- któremu codzienny dojazd do uczelni uniemożliwiałby lub w znacznym stopniu utrudniał studiowanie,
- który nie ukończył z tytułem magistra studiów na innym kierunku lub innej uczelni.
Jak udokumentować dochód?
Dochód udokumentować można poprzez zaświadczenie z Urzędu Skarbowego, które można pobrać ze strony urzadskarbowy.gov.pl → dokumenty → złóż dokument → zaświadczenie o wysokości dochodu i składkach.
Należy przy tym pamiętać, że PIT nie jest dokumentem poświadczającym dochód i nie trzeba go załączać do wniosku o miejsce w domu studenckim.
Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku o akademik?
- oświadczenie studenta o źródle dochodu
- zaświadczenie o dochodach z Urzędu Skarbowego za rok poprzedni wszystkich pracujących członków gospodarstwa domowego,
- zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne za ubiegły rok wszystkich pracujących członków gospodarstwa domowego (nieobowiązkowe jednak obniża wykazywany dochód),
- obcokrajowcy - zaświadczenie z krajowych odpowiedników w/w instytucji, chyba, że rodzina pracuje w Polsce. Dokumenty pobrane w innym języku powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego na język polski.
inne zaświadczenia mające wpływ na możliwość przyznania przydziału miejsca w DS
- zaświadczenie ze szkoły, do której uczęszcza rodzeństwo,
- dokument potwierdzający dochód uzyskany/dochód utracony,
- zaświadczenie z urzędu pracy potwierdzające status osoby bezrobotnej z prawem lub bez prawa do zasiłku, w przypadku pozostawania we wspólnym gospodarstwie domowym z bezrobotnym członkiem rodziny.
- sądowy wyrok alimentacyjny, notarialna ugoda alimentacyjna, zaświadczenie komornika o nieściągalności alimentów, zaświadczenie o wysokości świadczenia alimentacyjnego z funduszu alimentacyjnego, ostatecznie zaświadczenie o złożeniu powództwa o ustalenie świadczenia alimentacyjnego,
- zaświadczenie z urzędu gminy o posiadanej liczbie hektarów przeliczeniowych w roku ubiegłym jeśli rodzice są rolnikami
- orzeczenie o niepełnosprawności lub zaświadczenie lekarskie w przypadku ubiegania się o pokój jednoosobowy,
- akt małżeństwa, akt urodzenia dziecka; oświadczenie małżonka lub opiekuna na przetwarzanie danych osobowych przy ubiegania się o pokój małżeński, rodzinny lub z opiekunem
- kopię odpisu aktu zgonu rodzica lub opiekuna prawnego
Dopuszcza się złożenie innych dokumentów, oświadczeń lub odpisów, które student uzna za konieczne do wyjaśnienia lub opisania sytuacji.
Czy studenci innych trójmiejskich uczelni mogą wnioskować o przydział miejsca w domach studenckich UG?
Studenci innych trójmiejskich uczelni mogą wnioskować po zakończeniu ostatniej tury naboru dla studentów Uniwersytetu Gdańskiego, w przypadku wolnych miejsc w domach studenckich, nie wcześniej jednak niż 15 października. Wnioski należy składać osobiście w Dziale Domów Studenckich i Hoteli Asystenckich ul. Jana Bażyńskiego 1A (p.111) lub mailowo na adres domystudenckie@ug.edu.pl
Kto może starać się o miejsce w pokoju jednoosobowym?
O miejsce w pokoju jednoosobowym może starć się student posiadający orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub inne zaświadczenie od lekarza specjalisty.
Wyposażenie domów studenckich UG.
- Do dyspozycji studentów zostały oddane pokoje umeblowane w: tapczan/y, biurko/a, szafę/y, krzesło/a, szafkę/ i kontenerek (wyposażenie może się różnić w zależności od domu studenckiego).
- Lodówki znajdują się bezpośrednio w pokojach, bądź łącznikach do użytku mieszkańców dwóch pokoi.
- W każdym z domów studenckich znajdują się ogólnodostępne kuchnie wyposażone w zlew, kuchenki wraz z piekarnikami, szafki i stół (wyposażenie może się różnić w zależności od domu studenckiego)
- W kuchniach brak jest małego AGD. Każdy student zapewnia je sobie we własnym zakresie.
- Dodatkowo w części domów studenckich dostępne są także aneksy kuchenne. W DS11 w pokojach, a DS5, DS10 i DS7 w łącznikach do użytku mieszkańców dwóch pokoi.
- Po zajęciu przydzielonego przez administrację domu studenckiego pokoju, mieszkańcy otrzymują do użytku, na czas zakwaterowania: kołdrę, koc oraz poduszkę. Bieliznę pościelową (powłokę, powłoczkę i prześcieradło) zobowiązany jest przywieźć mieszkaniec we własnym zakresie.
- W każdym pokoju dostępne są gniazda internetowe. W domach studenckich mieszczących się na terenie Kampusu Bałtyckiego dostępne jest również WiFi. Dostęp do Internetu jest możliwy po dostarczeniu do Centrum Informatycznego wypełnionej deklaracji
- W domach studenckich znajdują się pralnie wyposażone w pralnice, które działają na odpłatne żetony, możliwe do nabycia w portierniach domów studenckich (ceny żetonów podane są w cenniku).
Kwaterowanie w domu studenckim i wykwaterowanie
- Studenci kwaterują się osobiście w administracji lub portierni przyznanego domu studenckiego.
- Podczas kwaterowania student jest zobowiązany przedstawić dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
- Po zakwaterowaniu studentowi zostaje wydana karta mieszkańca, pozwalająca na identyfikację mieszkańców konkretnego domu studenckiego.
- Studenci zagraniczni nieposiadający karty Polaka lub karty pobytu podczas kwaterowania muszą przedstawić do wglądu poświadczenie opłacenia kaucji.
- Mieszkaniec domu studenckiego, któremu minął termin zakwaterowania, powinien w ciągu 14 dni opuścić dom studencki lub przedstawić administracji domu studenckiego zgodę UKK na przedłużenie zamieszkania (wnioski należy złożyć w formie korespondencji mailowej na adres domystudenckie@ug.edu.pl)
- Najpóźniej w dniu opuszczenia domu studenckiego, mieszkaniec zobowiązany jest do rozliczenia się ze stanu zajmowanego pokoju z administracją domu studenckiego.
- Termin zdania pokoju należy uzgodnić wcześniej z administracją domu studenckiego.
Przyznawanie miejsc w domach studenckich w okresie wakacyjnym
- O miejsce lub pokój w domu studenckim w okresie wakacyjnym mogą ubiegać się: studenci UG, doktoranci UG oraz absolwenci UG do 2 lat od ukończenia studiów, którzy nie zalegają z płatnościami za zamieszkanie w domu studenckim.
- Pierwszeństwo w otrzymaniu miejsca w domu studenckim na okres wakacji mają studenci odbywający praktykę obowiązkową, związaną z programem kształcenia na UG lub pracą na rzecz Uczelni potwierdzoną przez odpowiednie zaświadczenie z Uczelni.
- Wnioski o przyznanie miejsca lub pokoju na okres co najmniej dwóch tygodni wraz załączonym uzasadnieniem pobytu oraz załącznikami (np. zaświadczeniem z dziekanatu o terminie realizacji obowiązkowych praktyk, zaświadczeniem z jednostek UG o świadczeniu pracy na rzecz Uczelni, podpisaną umową o pracę na okres wakacji, zaświadczeniem lekarskim o prowadzonym leczeniu w rejonie Trójmiasta), należy złożyć przez eUczelnię lub w przypadku osób nieposiadających do niej dostępu osobiście w Dziale Domów Studenckich i Hoteli Asystenckich (DS4 - pokój nr 30) bądź w formie mailowej na adres domystudenckie@ug.edu.pl